• Základné pojmy geometrie riadenia
  • pozdĺžna os vozidla – os „x“
  • priečna os vozidla – os „y“
  • zvislá os vozidla – os „z“
  • stredná rovina kolesa – je rovina kolmá na os kolesa a rovnako vzdialená od vnútornej aj vonkajšej bočnej hrany ráfiku
  • uhol zbiehavosti – je priemet uhlu medzi pozdĺžnou osou vozidla „x“ a strednou rovinou kolesa do roviny vozovky pri danom statickom zaťažení kolesa alebo danej vzájomnej polohe stredu kolesa a odpruženej časti vozidla. Koleso je zbiehavé, ak predná časť kolesa je priklonená k pozdĺžnej osi a rozbiehavé, ak je od nej odklonená.
  • odklon kolesa – je sklon strednej roviny kolesa voči zvislej osi vozidla „z“. Je kladný, ak sa koleso nakláňa vrchnou časťou von od vozidla a záporný, ak sa nakláňa dnu.

  • záklon čapu riadenia – je priemet uhlu zovretého medzi otočným čapom kolesa a zvislicou, rovnobežnou s pozdĺžnou rovinou vozidla (určenou osami „x“ a „z“). Je kladný, ak otočný čap kolesa je sklonená dozadu (smerom hore) a záporný, ak je sklonená dopredu (v tomto prípade ide o predklon).

  • príklon čapu riadenia – je priemet uhlu zovretého medzi otočným čapom kolesa a kolmicou na vozovku.

    • zbiehavosť kolies [mm]  – je rozmer, ktorý vyjadruje priblíženie protiľahlých kolies vozidla smerom dopredu. U dvojstopových vozidlách je to rozdiel vzdialenosti (A - B) – viď obr. – medzi vnútornými okrajmi ráfikov kolies tej istej nápravy vo vodorovnej rovine, prechádzajúcej stredmi kolies. Ak je rozdiel záporný, hovoríme o rozbiehavosti kolies

     

  • Podmienky pre meranie

Zárukou správnych výsledkov meraní je splnenie podmienok, pri ktorých výrobca udáva predpis geometrie. Ak nie je stanovené inak, je potrebné overiť:

  • vôľu riadenia a ložísk kolies
  • funkciu pružiacich jednotiek
  • tlak v pneumatikách
  • hádzavosť kolies
  • polohu vozidla voči technologickej ploche, hlavne pri vozidlách s regulovateľným tlakom v sústave pruženia
  • zaťaženie vozidla pri meraní.